thatsmystory

30-01-14

Kategori: Allmänt

 
Godkväll, just nu sitter jag i soffan och kollar på tv, pratar i telefon och bloggar. Idag har jag varit i skolan från tio till fyra. Vi räknade på en inlämningsuppgift i konstruktionselement, den handlade om kilremmar, fantastiskt roligt. När jag kom hem så lagade jag en klassisk rätt som vi ofta äter här hemma. Tänkte dela med mig av detta goda recept.
 
Thaikyckling, ca. 4 pers
 
Kycklingfilé  ca. 3 filéer
Wokgrönskser (ca. lika mycket som kycklingen)
Nudlar 3 fyrkanter
Kokosmjölk 1 burk(knappt)
Sweet thai chilli sauce, mängd efter smak
Kycklingfond 1 msk
Salt, Peppar, Curry, Paprikapulver, mängd efter smak
 
Marinad till kycklingen:
 
Salt 1 tsk
Svartpeppar 1 tsk
Curry 1 tsk
Paprikapulver 1 tsk
Olja,  ca 1 dl
Färskpressad vitlök, ca 1 klyfta
Sweet thai chilli sauce, ca 3 msk
Soja 1 tsk
 
Börja med att blanda ihop marinaden och blanda i den tärnade kycklingen. Låt helst ligga över natten. Om inte, minst i tio minuter. Koka nudlarna, stek grönsakerna och kycklingen. Blanda allt i en stor kastrull med koksmjölken och sweet thai chilli saucen. Krydda mer om så önskas. Blanda i Cashewnötter om så önskas. Servera!
 
 
Kommentera inlägget här: