thatsmystory

HÄLSOSCANNING

Kategori: About me, Mat och recept


Heeej, jag lyckas alltid hamna här på bloggen när klockan slått över tolv. Vet inte varför jag e så seg, är helt enkelt en nattbloggare haha. Tänkte ju att jag skulle berätta för er vad jag gjorde i måndags morse. Jag var nämligen iväg och gjorde en Häsloscanning. Mamma blev tipsad av en kund och även jag kände att det kunde vara intressant och se hur frisk man egentligen är. 

När jag kom dit pratade vi lite lätt om det var något speciellt jag hade problem med, t.ex. sömnproblem eller ont på något speciellt ställe, hur ofta jag tränade, vikt och längd och vad mitt mål med scanningen var. Utifrån detta och medhjälp av en speciell utrustning kunde han senare få fram massa data på min kropp och mitt inre. Jag kände inte att det var något speciellt jag behövde ha hjälp med, utan ville bara göra en koll på hur jag egentligen mår ur ett hälsoperspektiv! 

Eftersom jag inte riktigt var frisk än påverkades vissa värden negativt men vi vägde in detta vid analysen. En av de första grejerna vi kollade på var att mina halter av vitaminer och mineraler stämde. Det såg bra ut förutom att jag hade brist på Magnesium, Zink och Kaluim. Men detta valde vi enkelt åtgärda med tabletter som jag ska äta dagligen. Sen kollade vi på värden över och i hela kroppen. Där såg jag på en skärm inom vilket intervall respektive värden skulle befinna sig. Ett värde som  var alldeles för högt var värdet som visar hur mina tarmar ser ut att må. En hög siffra tydde på allergi eller tolerans. Detta antagligen mot de gluten. Jag har ju som ni vet dragit ner/slutat med sånt, bröd, pasta och godsaker men börjat lite smått nu det senaste p.g.a. lathet vid sjukdom och att det är svårmotiverat när resterande omgivning äter motsatsen. Men att få det svart på vitt att jag inte tål det förklarar bara ännu tydligare varför jag mår så mycket bättre utan det. Så för att försöka hela mig själv tyckte han att jag ska undvika vitt socker och mjöl/gluten samt mjölprodukter helt under tre månader för att läka tarmarna. Hejdå julgodiset! Känns ju sådär. Men det är bara att kötta en ny utmaning. 90 dagar utan mjöl/gluten, socker och mjölprodukter och försöka se det ur ett helande perspektiv. Två dagar har gått och än så länge har det inte varit några problem ;) 

Sen såg han även att jag var sjukt stressad vilket stämmer. Känner mig inte så stressad men känner mig aldrig helt avslappnad eller trygg så jag har väl befunnit mig i denna stressbubblan ett tag så jag börjar vänja mig. Det händer ju väldigt mycket, både negativt och positivt, i mitt liv just nu som verkligen påverkar mitt mående. Hans tips till det var att så fort jag bli frisk komma iväg och träna och lyfta lite skrot så jag verkligen tar ut mig samt yoga. Ingen rocketsciene till lösning precis men det är ju inte svårare än så. Vill verkligen hålla igång men när man är sjuk så går det inte. Så ser verkligen fram emot att få till ett pass snart och även rulla ut mattan för lite yoga. Som tur är ska jag till Stockholm i helgen och hänga med yoga-proffset Evelina så hon får kicka igång mig igen! 

Annars så gjorde jag en till undersökning med en laserutrustning som kollade hur det såg ut i kroppen. På en skärm kunde jag se hur mina organ mådde. Tydligen så hade jag magkatarr. Detta blev jag lite förvånad över då jag inte har känt några problem med magsäcken så. Sen så var ju hela tarmen knas med tanke på glutenintoleransen och de. Inflammationer sprider sig lätt till näraliggande organ så även blodet i min livmoder var lite infekterat. Och sen sköldkörteln såklart med tanke på min sjukdom jag haft här ett tag. Så jag mådde väl inte så jättebra om man ser det från insidan ;)

Nu så känner jag mig nästan helt frisk från halsont och huvudvärk och allt det så det känns bra. Så snart kan jag fokusera helt på mina nya sjukdomar och problem haha. Förutom förändringen i kosten ska jag äta omega-3, probiotika samt magnesium och zink som jag nämde tidigare. För att hjälpa kroppen mot magkatarren rekommenderade han vitkålsjuice då det har en helande effekt. 

Så det är en del förändringar som ska göras, men så fort man får in rutinerna i vardagen blir det inga konstigheter. Om ni också är intresserade av en hälsoscanning eller andra saker som företaget har att erbjuda så går ni in på Lundborgskliniken.se och läser mer! 

Kommentera inlägget här: