thatsmystory

PRAY FOR HUMANITY

Kategori: Allmänt

Ursäkta mig men vad fan är det som händer?! Precis innan läggdags scrollade igenom instagram och såg att några hade lagt upp bilder med hashtagen #prayforparis. På något sätt känns det så "vanligt" med dessa hashtags som sprids när olyckor inträffar så jag känner knappt att jag reagerar som jag borde när dom dyker upp. Man tänker lite, åh nej...vad har hänt? Men inser inte riktigt hur illa det är. Det är så sjukt att något så hemskt som dessa saker nästan kan placeras i ett konsumtionsfack. Du tar in faktan, oh sen går vidare. Vidrigt. Men detta är inte mitt fel, utan sådana här saker händer alldeles för ofta!!
 
Givetvis gick jag in på Aftonbladet för att få mer information om vad det var som egentligen har hänt. Läste hela liveuppdateringen baklänges och trodde inte mina ögon. Människor, i detta fallet män som det tyvärr oftast är, har alltså stormat in i en konsertlokal i Paris utan maskering med tunga vapen i händerna med syftet att döda. Alltså förstår ni?! Det känns för overkligt för att ta in, som en sjuk film. Men detta var ju långt ifrån allt. På sex andra ställen utanför Paris skedde andra terrorattacker där totalt över 120 människor dödades och runt hundra allvarligt skadade inräknat skottlossningen i konsertlokalen! Vapen och bomber hade avfyrats i varuhus på restauranger utanför fotbollsarenor, vad händer?!? 
 
Helt sjukt. Tidigare på dagen kollade jag på en ny film på Netflix, beasts of no nation. En film om inbördeskriget i Nigeria där små barn tvingas delta i kriget för att överleva. Oskyldiga liv slaktades och alla som kom ivägen får målet dödades hänsynslöst. Där satt jag några timmar tidigare och försökte ta in att sånt här händer faktiskt. Unga män tvingas att kriga och för sin överlevnad, och andra är hemska nog att vilja göra det. Men en stund efter filmen var över så släppte jag det. Det var ju en film jag såg! 
 
För mig känns det nästan som att det som hände i Paris var också som en film. Vi är bortskämda i Sverige med att ha det bra. Under andra världskriget var vi relativt neutrala och slapp kriga, vi ligger mitt på en jordskorpa och är inte i farozonen när det kommer till naturkatastrofer och vi är inget land som vanligtvis utsätts för självmordsbombare, terrordåd och andra attacker. Man önskar ju att alla människor och länder hade dessa förutsättningar. För det känns ju fel att skriva att vi är bortskämda. Alla människor och länder borde leva under dessa förutsättningar. Men tyvärr är det inte så, och jag tror att detta gör att vi i Norden har svårt att ta in dessa typer av händelser. Nu har vi tyvärr också drabbats och fått smaka på hur det kan vara. Jag syftar på Breivik, skolattacken i Trollhättan och i Finland. Men vi är långt ifrån hur det är i t.ex. Syrien och i dagens läge, Frankrike! 
 
En annan grej som skrämmer mig är att...okej, först ska jag erkänna. Jag läser väldigt lite nyheter generellt. Jag är ingen person som går in på Aftonbladet eller Di varje dag. Önskar att jag la mer tid och fokus på vad som händer i världen men på något sätt har jag valt att backa. Jag vill inte fylla mitt liv och huvud med alla hemskheter som händer. Jag har för mycket andra saker i mitt huvud för att prioritera vilka företag som går bra och inte. Sånt får komma senare när jag själv är mamma eller företagare och har andra ansvarsområden. Just nu är jag lat och frivilligt "blind" för att bespara mig själv tid och energi. Så med det sagt skulle jag säga att den andra grejen som skrämmer mig är att det är inte bara i Paris som det har skett attacker inatt. Men ca 80 % av alla posts på instagram innehåller bara hashtagen #prayforparis. Jag använde också bara hashtagen #prayforparis, men klockan var över ett så jag orkade inte göra mer research utan tänkte att jag kollar upp mer när jag har vaknat. Men det är inte det lättaste heller, de flesta nyhetssajter lägger majoriteten av all fokus på Paris när det även har skett attacker i Beirut(torsdags) och Baghdad! Totalt dödades över 60 personer och över 200 skadades. I Baghdad befann sig en självmordsbombare på en begravning. Förstår ni hur brutalt det är?! Och i Beirut var det även där två självmordsbombare! Helt otroligt. Går inte att ta in all information. Det som är i Paris känns mer "verkligt" tror jag eftersom folk generellt har lättare att relatera till den staden samt att attentaten skedde på sådana oberäkneliga civila platser. Men jag tycker vi bara inte ska glömma allt annat hemskt som också händer! 
 
Jag läste nu att IS har tagit på sig attackerna. Jag som har följt serien homeland får rysningar. Kan verkligen se det framför mig hur det har gått till. Läste i en artikel från DN.se där ett vittne citerar "Dom sköt på oss som vi vore fåglar". Alltså fy. Ingen människa borde utsättas för något liknande, någonsin. Vi måste få stopp på det här. Vad kommer hända härnäst annars?!
Mina tankar går verkligen ut till alla drabbade och alla som befinner sig i närheten av attackerna. Den oron och rädslan de måste känna är hemsk. Såg ett citat på instagram av Jimi Hendrix "When the power of love overcomes the love of power the world will know peace!"
 
Kommentera inlägget här: